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Title : 
Sacramentarium vetustissimum, ad usum ecclesiae Sancti Theoderici prope Remos
Publication date : 
0801-0900
Subject : 
Sacramentaires. De Saint-Thierry de Reims
Subject : 
Liturgie. Liste des jours où l'on chante le Credo et la préface (XIe siècle)
Subject : 
Préfaces. Liste
Subject : 
Sacramentaire
Subject : 
De Saint-Thierry de Reims
Subject : 
Liste des jours où l'on chante le Credo et la préface (XIe siècle)
Subject : 
Liste
Type : 
manuscript
Language : 
latin
Format : 
Vélin d'une magnifique conservation. - 237 feuillets, plus 100 bis et 169 bis, et 3 folios A, B, C, le premier collé à l'intérieur du plat initial, les 2e et 3e blancs, l'un en tête, l'autre à la fin du volume. - Minuscule Caroline. - 344 × 262 mm. - Reliure veau fauve sur carton
Description : 
Contient : Cahier annexe, ajouté peu postérieurement, contenant les prières préparatoires à la messe et celles de la messe elle-même ; « Ante conspectum divinae majestatis tuae... » ; Instruction relative aux mémoires des saints qui doivent trouver place dans l'office : « Catholica est fide tenendum... », et à l'usage qu'Alcuin avait introduit à cette occasion : « Ordo qualiter hae missae a domno Alchuino collectae per singulos septimane dies a nobis sollempnitas celebratur sanctorum. Die dominico, ad missam, dominica ipsius diei, de sancta Trinitate, de Sapientia et de sancta Maria ; feria II, memoria S. Michaelis ; feria III, S. Johannis ; feria IV, S. Petri ; feria V, S. Stephani ; feria VI, sanctae Crucis ; feria VII, SS. Teoderici et Teodulfi, praelatos hos beatissimos ecclesiae proceres ; demum memoria omnium sanctorum cotidie festiva devotione in missarum sollempnitate teneatur » ; Deux messes de S. Thierry : (1o) « Da, Domine, quesumus... » ; (2) « Sit, Domine, beatus Teodericus... » ; Messes de la vigile de l'Ascension, de l'octave de la Pentecôte et de la vigile des SS. Gervais et Protais ; « Incipit liber sacramentorum de circulo anni, a sancto Gregorio, papa Romano, editus, qualiter missa romana celebratur. Hoc est : primum Introitus dicitur, qualis fuerit statutis diebus ; deinde Kyrrie, eleison ; postmodum Gloria in excelsis Deo, si episcopus fuerit, tantummodo diebus dominicis sive festis ; a presbiteris autem minime dicitur, nisi solo Pascha ; quando vero laetania agitur, neque Gloria in excelsis Deo, neque Alleluia canitur ; postea dicitur oratio ; sequitur Apostolus, Gradalis sive Alleluia » ; Préface ; Canon ; A noter, de même, dans l'embolisme de l'oraison dominicale : « Libera nos, quesumus », ces lignes : « et intercedente beata et gloriosa semper virgine Dei genitrice Maria et beatis apostolis tuis Petro et Paulo atque Andrea, necnon et sanctis martyribus tuis Stephano, Quintino atque Nicasio, sed et beatis confessoribus tuis Gregorio, Medardo atque Eligio, cum omnibus sanctis... » ; Messes du Temps et des Saints. Les premiers mots de l'Introït, du graduel, de l'Alleluia, de l'offertoire et de la communion, sont inscrits dans la marge ; « VIIII kal. januarii. Oratio in vigilia Domini. Statio ad Sanctam Mariam ». Messes de minuit, de l'aurore et du jour ; S. Étienne, S. Jean, SS. Innocents, S. Silvestre ; « kal. jan., octava Domini » ; Épiphanie, S. Félix in Pincis, S. Marcel, Ste Prisque, S. Fabien, S. Sébastien, Ste Agnès, S. Vincent ; « Ypapanti Domini » ; Ste Agathe, S. Valentin, S. Grégoire, Annonciation, Septuagésime, Sexagésime, Quinquagésime ; IVe férie ; 1er dimanche de Carême ; « dominica vacat » ; « die dominico » ; « die dominico » ; « die dominico de Passione Domini » ; « dominica in Palmas » ; « Cena Domini ». Bénédiction des chrêmes ; « VIa feria ». Oraisons diverses : « oratio ad cathecumenum faciendum » ; « oratio super infantes in Quadragesima, ad quatuor evangelia » ; Samedi saint. « Oratio in sabbato Paschae, quam ad redentes (sic) dicit domnus papa post episteugis ». Cérémonie du baptême. Id. de la confirmation : « oratio ad infantes designandos ». Bénédiction des fonts ; « Dominica sancta » ; « dominica post Albas » ; SS. Tiburce, Valérien et Maxime, S. Georges ; « Letania major », vigile de l'Ascension, S. Vital, SS. Philippe et Jacques, SS. Alexandre, Évence et Théodule, S. Jean, SS. Gordien et Épimache, S. Pancrace ; « Natale beatae Mariae ad Martyres » ; Ascension, S. Urbain ; « missa in sabbato Pentecosten, post ascensum fontis » ; Pentecôte, S. Nicomède, SS. Marcellin et Pierre, SS. Marc et Marcellien, SS. Protais et Gervais, vigile et jour de S. Jean, SS. Jean et Paul, S. Léon, vigile et jour de S. Pierre, S. Paul, octave des Apôtres, SS. Procès et Martinien, Sept Frères, SS. Simplice, Faustin et Beatus (Félix), SS. Abdon et Sennen, S. Pierre ès liens, S. Étienne ; S. Xyste, « benedictio uvae » ; SS. Félicissime et Agapit, S. Cyriaque, veille et jour de S. Laurent, S. Tiburce, S. Hippolyte, S. Eusèbe ; Vigile et jour de l'Assomption ; S. Agapit, S. Timothée, S. Hermès, Ste Sabine, SS. Félicissime et Audacte, Nativité de la Vierge, SS. Prote et Jacincte, SS. Corneille et Cyprien, Exaltation de la Croix, S. Nicomède, Ste Euphémie, Ste Lucie et S. Géminien ; « Mensis VII, die dominico » ; die dominico vacat » ; SS. Cosme et Damien, Dédicace de la basilique de Saint-Michel, S. Marc, S. Calixte, S. Césaire, Quatre Couronnés, S. Théodore, S. Menne, S. Martin, Ste Cécile, S. Clément, Ste Félicité, S. Chrysogone, S. Saturnin, S. André ; 1er et 2e dimanche d'Avent ; Ste Lucie ; 3e dimanche d'Avent ; « dominica vacat » ; Messes votives ; « Oratio ad agapem pauperem (sic) ; ad capillaturam ; ad clericum faciendum ; ad barbas tondendas ; ad diaconam faciendam ; ad ancillam velandam ; ad abbatem faciendum vel abbatissam ; in tempore belli ; pro his qui iter agunt ; pro pluvia postulanda ; quando multum pluit » ; « Pro peste animalium ; de mortalitate ; super episcopum defunctum (oraison à super dypticia) ; in agenda mortuorum ; ad pontificem ordinandum » ; Nouveau cycle complet du Temps et des Saints, commençant également à la vigile de Noël, mais ne portant pas l'indication des stations aux basiliques de Rome. On y trouve, notamment, les fêtes suivantes : Noël, S. Étienne, S. Jean, SS. Innocents ; « Kal. jan., octava Domini » ; S. Silvestre, Ste Geneviève, vigile de l'Épiphanie, S. Hilaire, octave de l'Épiphanie, Conversion de S. Paul ; S. Prix, Ste Agnès, « Purificatio beatae Mariae », Ste Scolastique, Chaire de S. Pierre, S. Mathias, S. Grégoire ; S. Benoît, abbé, Annonciation, Septuagésime, Sexagésime, Quinquagésime, Carême et quatre dimanches ; « dominica VI in Palmas » ; « feria V » ; « In Sabbato sancto, benedictio cerei » (préface notée). Cérémonies du baptême, de la communion, de la confirmation : « ad infantes consignandos » ; Pâques ; « Pascha annotina » ; Ste Euphémie, S. Marc, Invention de la Croix, SS. Nérée, Achillée et Pancrace ; « Letania major » ; vigile et octave de Pentecôte ; SS. Prime et Félicien, S. Vit ; SS. Basilide, Cirin, Nabor et Nazaire, SS. Marc et Marcellien, SS. Gervais et Protais, vigile de S. Jean, SS. Jean et Paul, vigile de S. Pierre ; S. Martin, S. Benoît, abbé, S. Jacques ; SS. Simplice, Faustin et Béatrice, SS. Macchabées, S. Donat, vigile de S. Laurent, Assomption, octave de S. Laurent, S. Symphorien, S. Barthélemy, S. Ruf, S. Augustin, Décollation de S. Jean, S. Prisque, Nativité de la Vierge ; S. Gorgon, Exaltation de la Croix, vigile et jour de S. Matthieu, SS. Maurice et compagnons, SS. Cosme et Damien, Dédicace de la basilique de S. Michel, S. Jérôme ; SS. Germain, Remi, Vaast et Bavon ; SS. Marcel et Apulée ; SS. Denis, Rustique et Éleuthère ; S. Denis, S. Luc, vigile et jour des SS. Simon et Jude, vigile et jour de Toussaint, S. Menne, S. Martin, Ste Cécile, S. Clément, octave de S. André, S. Thomas ; Commun des Saints, Martyrs, Confesseurs, Apôtres, Évangélistes, Vierges ; Deux dimanches « post Natale Domini », six dimanches « post Theophaniam », quatre dimanches « post octavas Paschae », un dimanche après l'Ascension, vingt-six dimanches « post Pentecosten » ; Messes votives et oraisons diverses ; « Pro petitione lacrimarum ; pro temptatione carnis ; ad postulandam gratiam Spiritus sancti ; in natali papae ; votiva, pro amico ; pro salute vivorum ; pro familiaribus ; pro abbate vel congregatione ; in monasterio monachorum » (intercession de S. Benoît) ; « Pro ipsa familia (intercession de S. Amand) ; pro regibus ; cotidiana, pro rege ; tempore sinodi, pro rege ; tempore belli, pro pace ; pro quacumque tribulatione ; quod absit mortalitas ; pro peccatis » ; « Pro peste animalium ; benedictio salis ad pecora ; pro sterilitate terrae ; ad pluviam postulandam ; ad poscendam serenitatem ; ad rebellandam tempestatem ; oratio contra fulgura ; pro fratribus in via dirigendis ; pro iter agentibus ; pro redeuntibus de itinere » ; « In adventu fratrum supervenientium ; pro navigantibus ; in contentione ; contra judices inale agentes ; contra obloquentes ; in anniversario dedicationis basilicae ; in dedicatione ecclesiae » ; « Benedictio et consecratio altaris, crucis, fontis, patene, calicis » ; « oratio quando relevantur reliquiae » ; « Missa in natali papae ; in ordinatione presbiteri ; ad sponsas benedicendas » ; « Benedictio vestium virginis vel viduae ; id. virginis, ab episcopo dicenda ». — « Orationes ad diaconam faciendam ; ad abbatem faciendum vel abbatissam ; ad barbam tondendam ; ad clericum faciendum » ; « Missa de fraterna caritate ; pro concordia fratrum ; pro elemosinariis » ; « Oratio super penitentem confitentem peccata sua, more solito, feria IIII infra Quinquagesimam ; ad reconciliandum penitentem, feria V, in Cena Domini ; ad visitandum infirmum » ; « Missa pro infirmis ; pro reddita sanitate ; pro infirmo qui proximo (sic) est morti ; reconciliatio paenitentis ad mortem ». — « Oratio in agenda mortuorum, quando degreditur anima de corpore ; pro lavationem (sic) corporis ; ante sepulchrum, priusquam sepeliatur ; post sepultum corpus » ; « Missa unius defuncti ; super episcopum defunctum (oraison « super dypticia ») ; in die depositionis defuncti, III vel VII et XXX ; pro defuncta foemina ; unius defuncti ; pro defuncto nuper babtizato (sic) ; pro defuncto desiranti paenitentiam et minime consequente ; in anniversario unius defuncti ; plurimorum defunctorum ; in cymenteriis ; pro fratribus defunctis (oraison « Deus veniae largitor », avec intercession de S. Pierre) ; generalis omnium defunctorum ». — « Benedictio salis, aquae, domus, vasorum in loco antiquo repertorum, putei, uvae vel fabae, frugis novi, panis » ; « Oratio ante cibum, super mensam, post cibum ; in sacrario ; ubi vestimenta conservantur ; in refectorio, in dormitorio, in cellerario (sic), in scriptorio, in hospitali, in domo infirmorum, in area, in granario, in pistrino, in quoquine (sic), in lardario, in caminata » ; « Impositio manuum super energuminum catecuminum ; pro parvulo energumino ; super energuminum baptizatum » ; « [Sex] orationes et preces super daemoniacos. In nomine Patris et Filii et Spiritus sancti. Conjuro te et obtestor te, diabole, per nomen Domini... » — Autre. « Exorcizo te, inmunde spiritus, in nomine Patris... » Etc., etc ; « Missa in natali genuini ; pro sterilitate mulierum ; pro inreligiosis ; cotidiana, pro rege ; pro amico ; generalis, pro omnibus ; generalis, vel omnimoda » ; « Missa S. Martini » ; « Missa quam sacerdos pro se canere debet, positus in afflictione ». — Ibid. « Benedictio cereorum, cinerum, palmarum vel frondium » ; « Missa in veneratione S. Remigii episcopi ; pro puero, die oblationis suae ; pro monachis, die professionis suae ; pro his qui ecclesiae Dei presunt » ; Recueil de préfaces, complétant le premier Sacramentaire qui n'offre que celles de Noël, Épiphanie, Pâques, Ascension, Pentecôte, S. Pierre, S. André ; donnant à peu près toutes les préfaces du Temps et des Saints du second recueil, et, en outre, celles de la Trinité et de S. Magne ; Propre du Temps et des Saints ; Commun des Saints ; Dimanches après Noël, après l'Épiphanie, après Pâques, après l'Ascension, vingt-six dimanches après la Pentecôte, cinq dimanches de l'Avent ; Messes votives
Description : 
Numérisation effectuée à partir d'un document original.
Description : 
Appartient à l'ensemble documentaire : RegiaCarol
Description : 
Ce volume, qui a servi de base à l'édition des Bénédictins (S. Gregorii opera. Paris, 1705, t. III), et qui a été l'objet d'une importante notice dans le Mémoire sur d'anciens Sacramentaires, par M. Léopold Delisle (p. 116-122), est en réalité une réunion de deux Sacramentaires copiés par l'abbaye de Saint-Thierry, sinon pour son usage, du moins pour son instruction, sur des manuscrits à elle communiqués par l'église cathédrale de Noyon et par une autre église. L'une et l'autre partie comprennent le cycle ecclésiastique complet, allant de la vigile de Noël aux derniers jours de l'Avent. La première est, à proprement parler, le Sacramentaire de S. Grégoire, et c'est à elle seule que se rapporte le titre qu'on lira ci-dessous (fol. 10). Pour s'en convaincre, il suffit de noter qu'en treize endroits de la seconde (fol. 92 vo, 93, 93 vo, 94, 95 vo, 96, 96 vo, 100 vo), le copiste se réfère à celle-là, en ces termes : « Require secundum Gregorium ». La seconde partie sert de complément au Sacramentaire grégorien, soit par l'adjonction de quelques oraisons aux fêtes qu'il indique, soit par la transcription de messes complètes différentes de celles recueillies par S. Grégoire, — voir notamment la fête des SS. Cosme et Damien, fol. 63 et 107, — soit surtout par l'intercalation de nombreux offices de saints honorés dans la région du nord-est de la France au milieu des saints de la liturgie romaine et par l'adjonction fréquente de bénédictions « super populum ». Ce second recueil pourrait bien être, — approprié à la contrée qui le vit écrire, — le Sacramentaire gélasien dont Mabillon (De liturg. gallicana, p. 17) dit avoir constaté l'usage, au IXe siècle, dans quelques églises placées sous l'influence de l'abbaye de Saint-Remi de Reims. On notera : Fol. 236. « Orationes ad benedicendum abbatem » (XIe siècle) De même, sur la garde A, cette liste des jours où l'on chante le Credo et la préface (XIe siècle) : « His tantum diebus canitur Credo in unum Deum : Natali Domini, Epiphania, Ypapanti Domini, Adnuntiatione Domini, Pa[s]cha, Ascensione, Pentecoste, Natali apostolorum Petri et Pauli, Assumpsione (sic) sancte Marie, Nativitati ejusdem, Omnium Sanctorum, in Dedicatione et in omnibus dominicis. His quoque tantum diebus prefationem dicimus : vigilia Natalis Domini et ad tres missas ipsius diei, S. Stephani, Johannis evangeliste, Innocentum, Circumcisione Domini, Epiphania, Ypapanti Domini, wigilia Pasche, in die sancto Pasche, et in reliquis VII diebus ad utramque missam, Ascensione Domini ad utramque missam, vigilia Pentecostis et in die et in reliquis VII diebus ad utramque missam, in sollemnitate sancte Trinitatis ad utranque missam, S. Johannis Baptiste, vigilia apostolorum Petri et Pauli, et in die S. Laurentii, Assumptione sancte Marie ad utramque missam, Nativitatis ejusdem, sollemnitate Omnium Sanctorum et S. Andree et in Dedicatione e cclesie ». Riche enluminure des fol. 9-14. Aux pages 9 vo et 10, portiques cintrés, dont les colonnes et l'arcade sont garnies d'entrelacs nattés, mais dont l'intérieur n'a pas reçu le titre pour lequel on l'avait réservé. Les huit pages suivantes sont ornées d'encadrements de couleur, argent et or, à entrelacs nattés, terminés aux angles par des médaillons carrés, quadrilobés ou circulaires, garnis de rinceaux et de palmettes, ou par un motif piriforme sommé d'une palmette ou d'une tête d'oiseau. Les pages 10 vo et 11 contiennent le titre : « Incipit liber sacramentorum, etc. », en onciale d'argent sur fond pourpre. La page 11 vo, également teinte, n'a pas été occupée. La page 12 porte une magnifique lettre V, encadrant les lettres E, R, E, qui donnent le premier mot de la Préface ; celle-ci se continue en onciale d'or sur les pages 12 vo, 13, aussi teintes de pourpre. Les deux lettres TE du « Te igitur » occupent la page 13 vo, et le texte s'en poursuit, en onciale d'or sur fond pourpre, sur la page 14. Les grandes et belles initiales des fol. 17, 41, 48, 50, 81, 109, 117, 126 ne sont pas moins remarquables. Cf. Silvestre, Paléographie universelle, t. IV ; Jorand, Grammatographie du IXe siècle ; Fr. Madden, Universal palaeography, t. II, p. 622, et L. Delisle, ouvrage cité.
Description : 
Saint-Thierry, no 62 Sur le fol. 1, on lit cette note du XVIIe siècle : « Sacramentarium vetustissimum S. Gregorii papae, monasterii Sancti Theoderici prope Remos ». — On lit cette autre (XVIe siècle), sur le fol. 237 : « Pour les vénérables religieulx de Saint-Thiéry, près Reims en Champaigne ».
Rights : 
public domain
Identifier : 
ark:/12148/btv1b84489883
Source : 
Bibliothèque Carnegie de Reims. Ms. 213
Relationship : 
http://archivesetmanuscrits.bnf.fr/ark:/12148/cc87635s/ca59942452147522
Provenance : 
Bibliothèque nationale de France
Date of online availability : 
27/02/2019


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