venire debet quanta fit aqua? remtentia qux navem remoratur. Nam fi ex.gr. nulla lit aqua~ reuftentia, non poterit navis, ita pofito velo, celerius ferri per HF quam ventus ipfe pcr CH, quia ea celeritate incidens velum eftugit omnem vehti impulfum ut facile intelligitur. At fi augeatur angulùs inclinationis CHD, ut in CHM, pellet femper ventus velum, donec ejus celeritas per HF fit ad celeritatem venti ut HF ad FM perpend. fublatâ nempe ut ante aquae et alia quavis renttentia. Etfi enim exigua vi pellat fecundum HF, pellit tamen continue, et proinde accélérât navis motum, quoad amplius non impellat. Ergo in navi quœ magnam aqua* reuttentiam patitur, minor faciendus angulus quam in ea quse minorem patitur.
§ 13. Man. H, p. t86*). Puifque double vitene de l'air ou de l'eau, contre un mefme plan, fait prefnon quadruple, comme on trouve par expérience, et qu'alors il y a deux fois plus de particules qui frappent, et chacune avec deux fois plus de viteue, il s'entuit que le nombre fimple de particules, avec double vitene feroit preflion double feulement. Tellement qu'il eit certain que des mefmes particules la preuion contre un plan cil comme leurs viteues a l'égard de ce plan.
§ !<t. Man. H, p. t88. 10 Jan. <)g. L'angle du vent et de la quille ABC ettant donne, trouver la pofition de la voile BD, qui fauc le plus avancer le vaiueau dans (aroute.
AU ventus. Prettio venti in KL ad prenionem venti in velum DO per BG perpend.
') Les p. ty6et 188 ont respectivement les dates du a6 février et du to janvier t6p3.