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Titre : Oeuvres complètes de Christiaan Huygens. L'horloge à pendule de 1651 à 1666. Travaux divers de physique, de mécanique et de technique de 1650 à 1666. Traité des couronnes et des parhélies (1662 ou 1663) / publ. par la Société hollandaise des sciences

Auteur : Huygens, Christiaan (1629-1695). Auteur du texte

Éditeur : M. Nijhoff (La Haye)

Date d'édition : 1888-1950

Contributeur : Koninklijke Hollandsche maatschappij der wetenschappen. Éditeur scientifique

Sujet : Huygens, Christiaan (1629-1695) -- Contribution aux mathématiques

Sujet : Huygens, Christiaan (1629-1695)

Notice d'ensemble : http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb38949978f

Type : monographie imprimée

Langue : latin

Langue : français

Langue : néerlandais

Format : 23 vol. : ill. ; 29 cm

Description : Correspondance

Description : Autobiographie

Droits : Consultable en ligne

Droits : Public domain

Identifiant : ark:/12148/bpt6k778667

Source : Bibliothèque nationale de France, département Philosophie, histoire, sciences de l'homme, 4-R-788 (17)

Conservation numérique : Bibliothèque nationale de France

Date de mise en ligne : 15/10/2007

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rcdelijck goet vindende om nacr de Kul1 van Africa ce houdcn, foo fettedcn fy het derwaerf, en haer cours Noord-Noord-Oott nemende, naer dat fy op defe ftreeck 1) of 500. mylen 2) gevaeren hadden, foo oordeelden de Schippers der g. Schepen diemethemwaren,vo!gensharerekening, dat fy noch foo verre van de voorfz Ku<t waren, datte niet verfch water ghenoech in hadden om daer mede toc daer [oe te geraken. Capiteyn Holmes was fijn Schip noch genoech daer van voorfien; maer vernomen hebbende 't gevoelen van de gene die de 3. andere commandeerden, foo dede hy aHe de Schippers en Stier-tieden ce faem vergaren, om raedt te houden over het gene haer te doen ~onde: En gefien hebbende de journalen en befiecken die die van de 3. voorfz Schepen voort brachten, ende haer gifUng van waer fy meenden te zyn; en nae lang debat fiende datfe alle van opinie waren dat het beter foude fijn nae de Barbades over te fetten ats de Kufte van Africa le foecken, om dat de windt haer voorfeecker eerder daer henen foude brengen Soo feyde hy haer, Mannen uwe rekeningen en komen met de mijne gantfch niet over een; Ick ben alleen op mijne Horologien te werck gegaen, volgens welcke ick bef!uyte dat ghy atte verdoolt zyt, meenende dat wy veel verder Wefl aen fijn als wy fijn in der daedt, d'eene 120. mylen, d'ander oo. d'ander 80'). Ick fegh u dat ick my foo wel vertrouwe op mijn Horologien, dat ick defe reyfe een proef daer van nemen wit. Nae mijn rekening foo is het Eylandt del Fuogo ('t welck een der Eylanden van Capoverde is) niet boven de 30. mylen 2) van ons. Daer konnen wy verfch water in nemen, en ick ben gerefolveert derwaerts mijn cours te fetten. Indien mijn rekening va(t gaet, foo fal het veel beter voor ons fijn defe wegh te nemen, dan de gene die ghy lieden voor ilaet En foo het anders uyc vatt, wy fuUen maer 2. dagen verloren hebben, en noch water genoech om tot de Barbades te gheraecken, dewyl ik noch wel foo veel 't Scheep hebbe om aen u te konnen verftrecken 't gene daer foude mogen te kort komen. Daer opfeydehyvoortswat cours hy nemen wilde, commanderende die te volghen. Des anderen daghs 's morgens ontdeckten fy het Eytandt del Fuogo voor haer, en quamcn goed tijdts daer aen, gelijck hy voorfeyt hadde ~). Ick ben genoodtfaeckt hier afte breecken, fullende UE. deelachtich maken van at[e de vordere particulariteyten, die hy belooft heeft by ghefchrift te geven, foo ras ats ick die fal bekomen hebben4).

dans sa :raduftion, publiée en 16o8, des Œuvres mathématiques de Stcvin, et dans son "Tiphys Battvt's, sive Histiodromice, Denavium cursibus e! de re navali, Lugduni Batavorum, ex officina Elzeviriana, Anno MDCXXIV" donna à ces courbes le nom de ntoxodromiac" (loxodromes) qui )eur est resté. Dans les cartes de Mercator les loxodromes sont représentées par des lignes droites.

Comparez sur le mot ~rumbus" le T. X, p. e. la dernière ligne de la p. m ou les noies dettp. !8~.

') Votr la note 3 de la p. 931 qui précède.

Voir pour les notes 3 et les p. 93~–235 qui suivent.

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